دات نت نیوک

سلامت رواني شهروندان در گرو ساخت و ساز فضاهاي شهري است

29 آبان 1396 13:01 | 0 نظر | 1770 بازدید | امتیاز: 3.86 با 14 رای
سلامت رواني شهروندان در گرو ساخت و ساز فضاهاي شهري است

خبرگزاري آريا - يک مدرس دانشگاه با اشاره به اينکه در ترميم بافت هاي فرسوده بايد تمام ابعاد سلامت انسان و محيط زيست در نظر گرفته شود، گفت: ترميم و ساخت و ساز فضاهاي شهري بايد موجب افزايش سلامت روحي و رواني شهروندان شود. 
محمد الستي ، با اشاره به بحث ترميم بافت هاي فرسوده، گفت: آنچه در ترميم بافت هاي فرسوده بايد مدنظر قرارگيرد، علاوه بر ايمني ساختمان و حفظ سلامتي ساکنان و همشهريان؛ حفظ و سلامت محيط زيست و حفظ زيبايي شهر است.
وي افزود: اگر ما بخواهيم سطوحي براي بهداشت انسان در نظر گيريم، فرد بايد در يک سطح از سلامت جسمي و فيزيکي، سلامت روحي و رواني و سلامت فرهنگي و اجتماعي برخوردار باشد.
الستي خاطرنشان کرد: اين ترميم بايد هر سه اين سطوح را پوشش دهد. به عنوان مثال وقتي مي گوييم سلامت جسمي و روحي، اين سطح از سلامت بايد تمام ملاحظات ايمني ساختمان و ارگونوميک بودن آن، مانند فاصله پله ها با يکديگر (که بر روي فرسودگي مفاصل تاثير مي گذارد)، مباحثي مانند ضد زلزله بودن و... را مورد توجه قرار دهد.
وي در خصوص اينکه از سوي ديگر موضوعي که بايد در ترميم و بازسازي اين بافت ها در نظر گرفته شود بحث سالم ماندن محيط زيست است، گفت: اما در اين ميان سلامت روحي و رواني نيز مطرح است. تهران بايد به گونه اي باشد که فضاهاي شهري آرامش را در مردم افزايش دهد، نشاط ايجاد کند، خسته کننده نباشد و وقتي افراد فضاي شهري را مشاهده مي کنند، براي اذهان مختلف تنوع ايجاد کند. بنابراين در ترميم بافت ها، بايد ُبعد سلامت روحي و رواني شهروندان تامين شود.
اين استاد جامعه شناس با اشاره به بُعد سلامت فرهنگي و اجتماعي انسان، گفت: طبيعتا ترميم و نوسازي بافت هاي فرسوده بايد به شکلي صورت گيرد که پاسخگوي نيازهاي فرهنگي افراد در نقاط مختلف شهر باشد. بنابر اين همه اين موارد بايد در کنار يکديگر لحاظ شوند تا بتوانند يک تغيير و توسعه همه جانبه در شهر ايجاد کنند. 

,
نظرات

 

نام

ایمیل

وب سایت

 
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.